Trening

Vi tilbyr flere former for trening, både i grupper og individuelt. Alle våre instruktører er utdannet innenfor sin treningsform og har lang erfaring.Strikk_4
Vårt fokus er å lære bort og inspirere til funksjonell, effektiv og riktig trening.

 

Individuell/personlig trening

Har du smerter eller en skade du gjerne skulle ha trent opp? Eller ønsker du bare et spark bak for å komme i gang med treningen?
Uansett hva din motivasjon er, lover vi å gi deg en trygg start!
Vi tilbyr individuell treningsveiledning med fysioterapeut og spesialtilpasset treningsprogram.
Oppfølgingstime i løpet av de første ukene, for å gi svar på spørsmål som har dukket opp og sjekke at øvelsene blir utført riktig.
Fornying av treningsprogram etter dine ønsker. Dette gir den den riktige progresjonen i treningen så du alltid blir utfordret på ditt nivå.

 

 

Trening for gravideGravid_4

Treningen foregår til musikk i små grupper ledet av fysioterapeut. Gruppene holdes i treningssalen til Hinna Fysioterapi. Hovedfokus er stabilitet-, holdning- og styrketrening for aktuelle muskelgrupper. Målet er å holde seg frisk og sterk gjennom svangerskapet og samtidig forberede seg til fødsel og tiden etterpå. Treningen går over 6 ganger.

 

 

 

 

Mor og barn trening

Etter svangerskap og fødsel, med de påkjenninger det utsetter kroppen for, har man behov for å trene opp musklene i bekken, mage og rygg. I den nye hverdagen med mye bæring, løfting og amming er overbelastninger et stort problem. Forebyggende trening kan være med å avhjelpe dette.Morbarn2
Mor og barn trening foregår i grupper til musikk, med og uten baby. Dette er en kjekk måte å komme i form på sammen med andre mødre. De små ser også ut til å stortrives, både sammen med mor og med andre babyer.
Treningen fokuserer hovedsakelig på bekkenbunn, mage, rygg, skuldre, rumpe og lår. Det er ingen hard kondisjonstrening i timen.
Første time sjekker instruktøren om de rette magemusklene har trukket seg sammen mot midten før du får lov til å trene f.eks. ″rette″ situps.
Det er også rom for at vi tar opp ulike temaer som motorisk utvikling, livredning på spedbarn og stimulering av barnet.

Treningen foregår på dagtid og starter opp når det er nok påmeldte. Treningen foregår i Hinna Fysioterapi sine lokaler, og går over 10 ganger.

 

 

 

 

Løpekurs

185320_10150755721070578_4403410_nLøpetreningen foregår i grupper, og inneholder øvelser for å bedre løpeteknikk, i kombinasjon med løpetrening som har til hensikt å bedre utholdenhet og hurtighet. Aktuelle temaer som hvordan forebygge skader i tillegg til hvordan få mest mulig utbytte av treningen vil også bli belyst.

Målsetningen med kurset er å lære deltakerne øvelser og treningsmetoder som er med til å skade forebygge og bedre løpsutholdenhet og løpsteknikk over tid. Hovedfokus på øktene vil enten være løpeteknikk eller kondisjonstrening.

Kurset passer for alle som kan være med på en oppvarming bestående av 15 min rolig løp og som ønsker å forbedre seg som løpere.
Det har en varighet på 3 økter à 60 minutter. Fokus her vil være på løpeteknikk, skadeforebygging samt intro til forskjellige treningsprinsipp.

Treningen vil foregå utendørs fra forhåndsavtalte steder.

 

 

Pausetrim i bedrift

I løpet av en hektisk arbeidsdag er det ikke alltid tid til den lille pausen for å forebygge statiske arbeidsstillinger og belastninger.Dametrim_4
Vi tilbyr at en fysioterapeut kommer ut i bedriften og har pausegymnastikk med de ansatte. Treningen består av øvelser tilpasset de ansattes arbeidsoppgaver og problemområder.
Pausegymnastikk er bygget opp at tre typer øvelser. Sirkulasjonsøvelser tilfører musklene oksygen, som forhindrer at de blir stive og ømme. Styrkeøvelser øker styrken i de aktuelle muskelgruppene, og forebygger smerter og betennelser. Tøyningsøvelser fokuserer på å forlenge korte muskler som er utsatt for stress og påkjenning. Tøyningsøvelsene åpner ″låste″ ledd og gir normal bevegelse i kroppen.

Vi fokuserer også på riktig kroppsholdning og å styrke de musklene som er svake slik at det blir et riktig samspill i kroppen.