Trening for gravide

Tid: Mandag kl 16:30-17:30 (endelig tidspunkt avtales med den enkelte gruppe)
Sted: I treningssalen til Hinna Fysioterapi på Forus.
Varighet: 6 ganger
Påmelding/spørsmål: Ta kontakt med Maren på mail maren@hinnafysioterapi.no eller ring oss på 51579370

 

Treningen foregår til musikk i små grupper ledet av fysioterapeut. Gruppene holdes i treningssalen til Hinna Fysioterapi. Hovedfokus er stabilitet-, holdnings- og styrketrening for aktuelle muskelgrupper. Bekkenbunnsøvelser er også en viktig del av treningen. Målet er å holde seg frisk og sterk gjennom svangerskapet, samtidig som en forbereder seg til fødselen og tiden etterpå. Treningen kan være med på å forebygge mot muskel- og skjelettplager relatert til tiden etter fødsel. En ny hverdag med mye bæring, løfting og amming kan ofte føre til plager spesielt i nakke og skuldre.

Vi går også gjennom ulike råd og tips som er gode å ta med seg før tiden som nybakt mor.

 

Gravid_1

Gravid_2

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva skjer med kroppen under svangerskapet?

Kroppen går gjennom mange endringer i et svangerskap. Økt hormonmengde gjør også at leddbånd blir mykere og mindre stabile. Mange gravide kan i denne forbindelse oppleve plager i rygg, bekken og hofter. Målrettet trening kan være med på å stabilisere musklene og dermed dempe disse plagene.

Gravide kan drive med nesten all type trening, men bør unngå idretter med risiko for støt/fall.